Strój jest naszą wizytówką. Pokazuje charakter, mówi wiele o naszych zainteresowaniach. Może również stanowić element identyfikacji biznesowej oraz świadczyć o pewności siebie i zawodowym profesjonalizmie. Trzeba tylko zadbać o to, by w miejscu pracy mieć na sobie odpowiednie ubrania. W tym pomaga korzystanie z zasad dress code’u biznesowego.
Na czym polega biurowy dress code? Jakimi zasadami warto się kierować? O tym wszystkim napiszemy poniżej.
Podstawowe rodzaje dress code’u w miejscu pracy
Jakie formy dress code’u biznesowego można spotkać w biurach? Do najpopularniejszych zaliczają się:
- formal i informal attire,
- business casual,
- casual.
Pierwsze z wymienionych obejmują odzież na spotkania formalne najwyższego stopnia, w tym eleganckie bankiety i rauty biznesowe. W przypadku panów są to eleganckie garnitury (najlepiej w odcieniu czerni lub ciemnogranatowym) połączone z białą lub jasnoniebieską koszulą i krawatem, eleganckimi butami i modnymi dodatkami (spinki, elegancki zegarek, pasek etc.). Dla pań będą to koszule, marynarki i spódnice lub spodnie (bądź sukienki), a do nich czółenka.
Business casual to strój już nieco mniej formalny, wciąż jednak pozwalający na profesjonalny wygląd. Zazwyczaj w tym przypadku stosuje się spodnie garniturowe lub chinosy połączone z koszulą lub koszulką polo i marynarką. Panie mogą nosić sukienki lub spódnice z bluzką – bez konieczności zakładania garnituru.
Najbardziej luźnym sposobem ubierania się do biura jest wariant casual. Niekiedy w jego ramach można pozwolić sobie nawet na jeansy, koszulki i sportowe obuwie.
Dlaczego dress code jest tak ważny?
Stosowanie się do konkretnych założeń dress code’u firmowego wpływa zarówno na postrzeganie samej osoby, jak i całego przedsiębiorstwa. Z jednej strony pozwala bowiem pokazać się z dobrej strony, podkreślić swój profesjonalizm i pozycję w ramach danej hierarchii. To też sposób wyrażenia szacunku dla pracodawcy oraz klientów, z którymi odbywa się spotkania. Odpowiedni strój pomaga poczuć się lepiej, wpływa korzystnie na budowanie własnej marki i pewności siebie w realizacji codziennych obowiązków. Z drugiej strony właściwe ubranie w miejscu pracy wiąże się także z wizerunkiem całego przedsiębiorstwa – jego identyfikacji wizualnej, renomy i konkurencyjności na rynku.
Jak wyglądać dobrze w miejscu pracy?
Aby dobrze prezentować się w biurowym miejscu pracy, należy oczywiście przestrzegać wewnętrznego regulaminu oraz ogólnych zasad biznesowych. Równocześnie warto zatroszczyć się o to, by odzież była dopasowana do piastowanego stanowiska, a przy tym gwarantowała wygodę w realizacji obowiązków. Strój powinien być wykonany z wysokiej jakości tkanin, elegancki i schludny, a także dopasowany do sylwetki. Sporym wyzwaniem bywa to w przypadku osób o mniej typowej sylwetce. Warto wówczas sprawdzić rozwiązania oferowane przez takie firmy, jak na przykład: DuzyLolek.pl.
Najlepiej stawiać na stonowane kolory (zwłaszcza w przypadku najbardziej formalnych wariantów dress code’u). Idealnie sprawdza się zestawienie granatu i szarości z ponadczasową bielą. Lepiej unikać jaskrawych barw czy mocno kontrastowych zestawień czy bardzo rzucających się w oczy deseni. W biznesowym dress code’ie raczej unika się także ubrań mocno odsłaniających ciało, a całość stroju uzupełnia się subtelną biżuterią w wersji męskiej lub damskiej.
Idealny strój do biura na każdą okazję – podsumowanie
Odpowiedni strój w miejscu pracy świadczy o nas i firmie, którą reprezentujemy. Warto zatem zadbać o to, by jak najlepiej odpowiadał potrzebom konkretnego dress code’u, a także wyrażał naszą indywidualność (np. za pomocą odpowiednich dodatków). Pozwala to zbudować wygodną i praktyczną stylizację, która sprawdzi się nawet przy najbardziej formalnych okazjach służbowych.